تبلیغات
محیط زیست ما ...
 
 
 
انجمن علمی محیط زیست دانشگاه عمران و توسعه

منطقه حفاظت شده دریایی چیست و چرا حائز اهمیت است؟

نویسنده : عضو انجمن | تاریخ : 10:49 ق.ظ - یکشنبه 10 مرداد 1395

نویسنده : بهار انصاری
آیا شما قلیه ماهی یا میگوی کبابی دوست دارید؟ اگر پاسختان مثبت است مناطق حفاظت شده دریایی (MPAs)  برای شما خبر خوبی است. دلیل آن این است که در این مناطق، ماهی ها و دیگر حیوانات و گیاهان دریایی که در معرض خطر هزارها تن از انواع پلاستیک، آفت کش ها و سمومی که اقیانوس ها را آلوده می کنند مورد محافظت قرار می گیرند. هنگامی که ماهی ها سموم آزاد شده توسط زباله های پلاستیک را هضم می کنند این سموم وارد چرخه غذایی می شوند و به طور یکسان حیوانات و انسان را به خطر می اندازند. اما در مناطق حفاظت شده دریایی بخش هایی از اقیانوس از پسماندهای پلاستیک مصون اند و برای ساکنان اقیانوس و دیگر گونه هایی که تحت حمایت شان قرار دارد امکان رشد و نمو فراهم است.
در بعضی از مناطق حفاظت شده دریایی ماهیگیری ضابطه مند و تفریحی مجاز است در حالیکه در دیگر مناطق حفاظت شده دریایی این امر کاملا ممنوع است. مناطق حفاظت شده دریایی در راستای خطوط ساحلی، اطراف صخره های مرجانی، جزایر یا حوزه های شیلات و تقریبا به دور از خشکی واقع شده اند. در این مناطق طیف وسیعی از حیات آبزیان و ساکنان دریاها محافظت می شوند.




 

اقداماتی که می توان برای محافظت از اقیانوس انجام داد

نویسنده : عضو انجمن | تاریخ : 10:41 ق.ظ - یکشنبه 10 مرداد 1395

بهار انصاری

بنا بر تخمین دانشمندان، برای پاسداری از ماهی ها و گیاهان دریایی، ۳٠ در صد از اقیانوس ها باید مورد محافظت قرار بگیرند. اما در حال حاضر کمتر از ۳ در صد از اقیانوس ها تحت محافظت قرار دارند.

مناطق حفاظت شده دریایی (MPAs) مکان های امنی  را برای گیاهان و انواع موجودات دریایی از جُلبک ها و سخت پوستان بسیار کوچک گرفته تا پستانداران تنومند فراهم می آورند. این مناطق همچنین به حفظ موانع طبیعی مانند صخره های مرجانی، باطلاق ها و زمین های مرطوب و پوشیده از درختان و گیاهانی که در رسوب های شور دریایی می رویند کمک می کنند. این موانع سپر محافظی را برای اراضی ساحل در برابر طغیان دریا هنگام بروز طوفان ها و دیگر بلایای طبیعی ایجاد می کنند.





 

راهنمایی هایی برای مدیریت مناسب پارک های ملی

نویسنده : عضو انجمن | تاریخ : 10:18 ق.ظ - یکشنبه 10 مرداد 1395

بهار انصاری

یلو استون که به خاطر چشمه های آب گرم بی مانندش شناخته می شود، نخستین مکانی بود که در سال ۱۸٧٢  به عنوان یک پارک ملی در جهان اعلام شد. از آن زمان، رویکرد دولت ایالات متحده به مدیریت اراضی عمومی با تأثیر پذیری از دانش و عقاید عمومی دچار تحول شده است. پاتریک گریگرسون و جان دنیس، از مقامات اداره خدمات پارک ملی، آموخته هایشان را با کسان دیگری که به مدیریت زمین های عمومی علاقه مند هستند به اشتراک می گذارند.

ویژگی های منحصر به فرد مکان را شناسایی کنید. منظره ها، صداها، عطرها و داستان هایی که این زمین خاص را از دیگر اراضی مشخص می سازند کدامند؟ برای یلو استون این ویژگی منحصر به فرد قرار داشتن آن بر روی یکی از وسیعترین کاسه های آتشفشانی و در بر داشتن دو سوم از چشمه های کهن آب گرم جهان است.

ارزش فرهنگی مکان را مد نظر داشته باشید. دنیس که کار خود را به عنوان یک زیست شناس گیاهی آغاز کرد، گفت: “من براستی به ارزش های فرهنگی این پارک و این که آنها به اندازه منابع طبیعی آن ارزشمند هستند، علاقه مند شده ام. اگرچه به یلو استون به خاطر منابع طبیعی آن ارج گذاشته می شود، ارزش روحی آن میان قبایل آمریکایی های بومی و داستان های تاریخی آن در گسترش و توسعه غرب آمریکا توسط مستعمره نشینان اولیه نیز در خور توجه است.




 

اثرات حمل و نقل بر محیط زیست

نویسنده : عضو انجمن | تاریخ : 10:11 ق.ظ - یکشنبه 10 مرداد 1395

نویسنده : بهار انصاری
مقدمه: 
حمل و نقل آثار متفاوت زیادی از قبیل آلودگی هوا و آلودگی صدا ی حاصل از تردد جاده ای بر محیط زیست وارد می‌سازد. ضمن آنکه اثرات دیگری همچون آلودگی نفتی حاصل از ترابری دریایی وکاهش منابع و تخلیه مواد زاید به اتمسفر که در اثر مصرف انرژی صورت می‌پذیرد‌، پدیدار می‌گردد. 
علاوه بر موارد فوق‌، مواد خام منابع طبیعی و تمامی‌منابع آبی درون خشکی به مصارف تولید وسایط نقلیه‌، راهسازی‌، ساخت بنادر‌، فرودگاه‌ها و راه –آهن می‌شود. 
آثار سوء زیست محیطی و اجتماعی غیرمستقیم هم وجود دارد که از گسترش راه‌ها به سوی مناطق دوردست و امکان دسترسی به این مناطق حاصل می‌گردد. اثرات سوء زیست محیطی هر یک از اشکال حمل و نقل را می‌توان بر اساس منشا ایجاد اثرات حاصل از زیرساخت‌ها و عملیات مربوط به ناوگان وسایط نقلیه و دورافکندن موارد مستعمل آن دردامنه گسترده تری تقسیم بندی نمود. با وجود آنکه پیشرفت‌های موجود در حمل و نقل سبب سهولت در امر جابجایی فیزیکی می‌شود‌، لکن بسیاری از هزینه های زیست محیطی حاصل از حمل و نقل نادیده گرفته می‌شود. 
اثرات کلی حمل و نقل بر محیط زیست عبارتند از: 
* اثر بر منابع طبیعی 
* اثر بر کیفیت هوای شهری 
* سایر آثار وارده بر محیط زیست شهری مانند آلودگی هوا‌، آلودگی _صوتی و آلودگی آبهای زیرزمینی و ... 
*تولید مواد زاید ناشی از دفع خودروهای اقساطی که مشکل تولید انبوهی از مواد زاید جامد را در پی دارد. 
* آثار آن بر محیط زیست جهانی 



 

بررسی اثرات زیست محیطی سدها

نویسنده : عضو انجمن | تاریخ : 09:45 ق.ظ - یکشنبه 10 مرداد 1395

نویسنده : بهار انصاری
بررسی اثرات زیست محیطی سدها
چکیده
همانطور که می دانیم تا چند سال آینده جهان با بحران بی آبی کم سابقه ای در طول عمر خود مواجه خواهد شد که دانشمندان سعی داشتند با ارائه روشهایی به ذخیره آب بپردازند و از هدر رفتن آن جلوگیری کنند و این امر و در کنار آن تولید انرژی از آب موجب پیدایش علم مهندسی سد شده است. البته قدمت سد سازی در جهان به هزاره های پیشین می رسد و در ایران، سد ذوالقرنین معروف به اسکندر یکی از قدیمی ترین سازه های ذخیره آب در دنیا می باشد.
در این مقاله سعی شده است که ارتباط یکی دیگر از شاخه های مهندسی عمران تحت عنوان مهندسی سد را با محیط زیست بررسی کرده و ضمن برشمردن خطرات سدها بر محیط پیرامون خود، با ارائه راهکارهای مختلف سعی شود که اثرات مخرب سدها را به حداقل کاهش دهیم.
کلمات کلیدی : سد ، محیط زیست ، ارزیابی و توسعه پایدار